more

EMMAUS Zoersel

Zij doen niet alleen de bestellingen, maar prefinancieren ook de voorraad: daar is Hospital Logistics redelijk uniek in. Wij betalen pas als de goederen ook effectief geleverd worden aan onze zorginstelling. 

Eigenlijk is de hele samenwerking tussen voorziening van Emmaüs in Malle/Zoersel en HL een overwegend positief verhaal.

Voor de logistieke organisatie van onze psychiatrische voorziening hebben we ervoor gekozen om voorraden te centraliseren per gebouw.

Het aantal scanlijnen bepalen sterk je logistieke budget. Je kan dit budget heel goed beheersen door het aantal scanlijnen goed op te volgen. Door te centraliseren, hebben we maar één picking lijn per gebouw van een bepaald product. Minder voorraadplaatsen betekent ook minder intern transport. Daarnaast proberen we ook nog in ons productgamma te standaardiseren. Tenslotte kunnen we de verbruiken goed opvolgen doordat alles elektronisch verloopt. Dit geeft ons de nodige input om voorraden scherp te houden, en te zorgen dat enkel gebruikte materialen op voorraad liggen.

Een psychiatrisch centrum heeft andere producten en materialen nodig dan een ziekenhuis.
Voor een AZ koop je voor een hoogtechnologische omgeving aan, het Psychiatrisch Centrum is een huiselijke omgeving. Daar gaat het vooral over bureau-, schoonmaak-, persoonlijk verzorgings- en therapeutisch materiaal en minder verpleegtechnisch materiaal. Minder artikels betekent ook dat HL maar één keer per week dient te leveren. HL heeft een vaste route op het psychiatrisch domein en levert per gebouw.

Deze samenwerking tussen Zoersel en HL is een proces van enkele jaren. Door maandelijks overleg is men nu tot een stabiele dienstverlening gekomen.

In 2009 waren er veel problemen op het vlak van goederenlogistiek en dat leidde tot frustraties allerhande. We hebben eerst onze eigen processen inzake goederenlogistiek bekeken en zijn dan aan tafel gaan zitten met HL. Door voortdurende bijsturing hebben we onze eigen keten kunnen matchen met de processen van HL. Sinds een paar jaar bouwden we zelfs ons maandelijks overleg af. We hebben nu nog elke twee/drie maanden een operationeel en één keer per jaar een strategisch overleg, samen met de directie van HL. 

Je moet kort op de bal spelen als je met een externe partner werkt. HL luistert voortdurend naar zijn klanten en speelt daar op in. Zo hebben ze ook in het digitale verhaal een hele stap voorwaarts gezet. Al die aanpassingen waren in het begin niet zo makkelijk, maar door constante bijsturing hebben we nu een positieve samenwerking.
 

Peggy Vervoort,
Manager aankoop & goederenlogistiek, AZ Sint-Jozef en Psychiatrisch Centrum Bethanië,
Emmaüs Malle/Zoersel, België

Hoe kunnen wij je helpen met jouw logistieke organisatie? Contacteer ons, vrijblijvend.